Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Blogs

Klikfraude blokkeren: het geheime wapen voor jouw Google Ads?

22 oktober 2023 Leestijd: 3 minuten
Bart - Online marketeer
Bart

Veel SEA adverteerders zien dit over het hoofd in hun zoektocht naar meer conversies: “ongeldig verkeer”, dat ook wel nepverkeer, klikfraude of advertentiefraude wordt genoemd. En laat dat nu net een gemiste kans zijn! 

In dit artikel

Wat is klikfraude?

Klikfraude is een techniek waarbij bewust op betaalde advertenties, zoals Google Ads, wordt geklikt om de kosten voor de adverteerder te vergroten. Bij Google Ads betaal je namelijk alleen per klik, niet per vertoning of weergave. Wanneer er expres vaak op jouw advertentie wordt geklikt – bijvoorbeeld door concurrenten – stijgen jouw kosten. Hierdoor wordt jouw budget verspeeld, waardoor jouw advertentie minder vaak getoond wordt aan jouw potentiële klanten / doelgroep.

Ter aanvulling: klikfraude komt ook voor bij Facebook- en Instagramadvertenties. In dit blog ligt onze focus voornamelijk op Google Ads – omdat hier in onze ogen meer budget aan wordt besteed – echter is de ‘oplossing’ hetzelfde.

Grote SEA-uitdaging

Ondanks dat zoekmachine advertenties op dit moment één van de belangrijkste elementen zijn binnen digitale marketing, heeft het imago van SEA toch een flinke deuk opgelopen de afgelopen jaren. Marketeers hebben namelijk de CPC (cost-per-click) zien stijgen, de concurrentie zien toenemen én ondervonden dat er onnodig budget wordt verspeeld door frauduleus verkeer dat geen resultaten oplevert. AKA: klikfraude.

Klikfraude dus. Een relatief nieuwe uitdaging voor online marketeers. Voordat wij hier verder op ingaan, laten we eerst even kijken naar een aantal statistieken.

Naar schatting is zo’n 14 tot 25(!) procent van de klikken op zoekmachine advertenties frauduleus. Echter, Google beweert zelf dat deze cijfers sterk overdreven zijn. Daarentegen geeft Google de ‘ware’ cijfers niet prijs. Frappant.

Laten we het daarom eens lager aanhouden. Wanneer al 14% van de klikken op jouw Google Ads frauduleus is en niets opleveren, is dit wel van invloed op de kosten en de resultaten van jouw SEA ‘efforts’. Super jammer! Deze klikfraude bestaat o.a. uit bots, webcrawlers en andere geautomatiseerde scripts. In principe vooral niet-menselijke fraude. Het beeld dat je hebt dat jouw concurrenten de hele dag op Google zitten of personeel in dienst hebben die constant op jouw advertenties klikken, is niet helemaal waar. Natuurlijk zullen er altijd concurrenten of merkenhaters zijn die bewust op jouw advertenties klikken om de kosten op te jagen.

De strijd tegen klikfraude

Google wil toch wel een einde maken aan al het nepverkeer? Dit is een lastige vraag. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Aan de ene kant: ja. Want Google en Facebook willen adverteerders beschermen voor klikfraude, omdat het anders minder aantrekkelijk wordt om te adverteren op hun platformen. En laat die advertentie-inkomsten nou net zorgen voor de grootste omzet voor deze grootverdieners. Dan kom ik ook direct bij de andere kant, de “nee” terecht. Want valse klikken zorgen nog steeds voor een bron van inkomsten voor de advertentieplatforms. Dit is natuurlijk wel de meer cynische mening.

Bescherm jouw advertentie-uitgaven door het blokkeren van klikfraude

De meest effectieve manier om bots, geautomatiseerde klikken, klikken van concurrenten en merkenhaters te blokkeren, is via oplossingen van derden. Het geheime wapen? Software om klikfraude te voorkomen.

Bedrijven merken dat door klikfraude te blokkeren hun advertentiebudget minder snel uitgeput wordt. Via speciale software wordt nepverkeer in realtime geblokkeerd. Daarnaast worden verdachte activiteiten gemarkeerd. Dit zorgt er onder andere voor dat IP-adressen automatisch worden uitgesloten. Advertenties worden daardoor niet meer getoond aan die desbetreffende IP-adressen, waardoor er niet meer op geklikt kan worden. Je verspilt op die manier geen budget aan nepverkeer en slechte intenties. Klinkt goed toch?

Vergeet niet om contact met ons op te nemen zodat jij je op korte termijn ook kunt weren tegen klikfraude. 

Wij zijn benieuwd naar jouw online vraag­stuk!

Wij zijn doorbijters, vakidioten die zich samen met jou graag vastbijten in jouw online vraagstuk! Samen bereiken wij de resutaten die jij voor ogen hebt. Wat heb je in je koffie?

Ook interessant?

FAQ: een must voor jouw website en webshop!

FAQ: een must voor jouw website en webshop!

Heb jij al een FAQ op jouw website of jouw webshop? Nee? Lees dan hier wat de voordelen zijn van het hebben van veelgestelde vragen op jouw website.

Lees meer
Google Analytics 4 instellen

Google Analytics 4 instellen

Heb je al een Google Analytics 4 property? Heb je nog niet alles goed ingesteld, zoals gebeurtenissen en de gegevensstream gekoppeld? Of heb je nog geen GA4? Check ons stappenplan!

Lees meer

Zet je tanden in onze updates!

Wees niet bang. We spammen je niet plat en het is en blijft gratis!

© 2024 Doorbijters